Vi ved af erfaring, at med et godt samarbejde i alle led, opnår vi i fællesskab de bedste resultater. I Mican lægger vi vægt på at have en åben dialog med socialrådgiveren eller sagsbehandleren. På den måde sikrer vi et succesfuldt samarbejde for både borger og kommune.
Vores fokus er at finde frem til den enkelte familie og borgers ressourcer, synliggøre dem, og give dem redskaber til at tackle de problemstillinger, de står overfor.
Alle vores medarbejdere er ressourcestærke, rummelige og empatiske mennesker med et indgående kendskab til indvandrermiljøet. Alle brænder de for at gøre en forskel og ved, hvad det kræver at forpligte sig til en opgave med sårbare og udsatte mennesker. De forstår at møde borgeren i øjenhøjde og samtidig stille krav. Alle har de en socialpædagogisk baggrund eller tilsvarende uddannelse eller erfaring.
Som udgangspunkt arbejder vi med den pågældende borger og familie på deres modersmål. Vi opnår tættere kontakt og større forståelse, når vi ikke benytter os af en tolk. Ved at kende og forstå familiens kultur og familiemønster giver det fra starten en tryghed, der i sidste ende øger chancen for et succesfuldt samarbejde.
Hos Mican laver vi skræddersyede løsninger til hver enkelt opgave. I vores optik er alle mennesker forskellige. Derfor findes der ikke én løsning, der passer alle. Vi prioriterer at identificere, hvilke udfordringer familien eller borgeren står overfor.
Samtidig er det vigtigt for os at kende sagsbehandlerens handleplan og mål og kommunikere disse videre til familien eller borgeren, så rammen for samarbejdet er så tydeligt og gennemsigtigt, som muligt. På den måde ved familien, hvad vi i fællesskab skal arbejde på, og forstår, at Mican er en hjælp til at blive selvhjulpen.
Undervejs i forløbet udarbejder vi en detaljeret rapport af høj faglig kvalitet, så kommunen kan vurdere resultaterne af samarbejdet. Rapporten kan bruges som en del af kommunens handleplan og som dokumentation for afdelingens arbejde.
Alle opgaver, Mican løser for kommunen, har en supervisor. På denne måde kvalitetssikrer vi opgaven, og kontaktpersonen får den nødvendige supervision og støtte. Kommunen får med Mican en professionel, tryg og stabil samarbejdspartner.